11jan - Ayutthaya en Kanchanaburi - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van pieterjanenann - WaarBenJij.nu 11jan - Ayutthaya en Kanchanaburi - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van pieterjanenann - WaarBenJij.nu

11jan - Ayutthaya en Kanchanaburi

11 Januari 2014 | Thailand, Kanchanaburi

Na een heerlijk en onverwacht toch inbegrepen ontbijt, gaan we weer op pad. Omdat we gisteren niet alles hebben kunnen doen, stoppen we nog langs een paar bezienswaardigheden net buiten de chao praya, de rivier die het eiland vormt waar het oude stadsgedeelte was. Eerst stoppen we aan de Wat Chai Watthanaram, gebouwd in 1630 en net als alle andere wats in 1767 vernield door de Birmezen (Birma is het huidige Myanmar). Volgens ons de mooiste tempelruines van Ayutthaya. Erna nog een korte stop in de Sint-Jozefskathedraal,al meer dan 300 jaar in gebruik als katholieke kerk. De oorspronkelijke kerk dateerde van de 17de eeuw maar werd na de verwoesting heropgebouwd in de 19de eeuw.

En dan vervolgen we onze trip doorheen het Thaise centraal-zuidelijk laagland naar Kanchanaburi,ten westen van Bangkok. Dit stadje is vooral bekend van de beruchte Birma spoorweg. Deze spoorweg werd op initiatief van Japan gebouwd door 60.000 geallieerde krijgsgevangen en 300.000 Aziatische dwangarbeiders naar aanleiding van de blokkade van de zeeroutes door de geallieerden in 1942-1943. Vele arbeiders stierven er door cholera, malaria, ondervoeding en mishandeling. Bij de spoorweg hoort ook de beroemde brug over de Khwae Yai.

We bezoeken eerst de grootste War cemetery in het noorden met zijn 6982 graven,waarvan 1896 Nederlanders. met daarnaast het JEATH oorlogsmuseum. Iets zuidelijker bezoeken we een mooi pleintje en daarna verkennen we het stadje met zijn kleine (soms stinkende) marktjes en standjes waar we opnieuw "streetfood" uitproberen. Een heel dunne pannekoek met een witte pasta met cocos of eigeel. Allebei heel lekker, want we hebben er bijgehaald. Daarna richting de bekende brug waar het druk was, mede door de vele touristische standjes. Op naar het hotel (Royal river Kwai resort) waar Ann/PJ en Jinthe nog even gingen zwemmen tijdens de zonsondergang terwijl C en JP langs de rivier Kwai rustig genieten.