3-5 juli - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van pieterjanenann - WaarBenJij.nu 3-5 juli - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van pieterjanenann - WaarBenJij.nu

3-5 juli

Door: pieterjanenann

05 Juli 2011 | Zambia, Livingstone

Op zondag 20u45 vertrekken we met een half uur vertraging voor onze viervoudige vlucht naar Lusaka. Na een tussenlanding in Milaan, een overstap in Addis Ababa en een tussenlanding in Harare, komen we op maandag rond 15 uur aan in Lusaka. Na een korte maar geslaagde ‘ondervraging’ door de douane, komen we aan de bagagecontrole. Daar moet de zak met spullen voor de school waar Hanne en Mathijs hun project hebben, open en de mevrouw vraagt wat er allemaal inzit. “Twee laptops onder andere” … ja en toen begonnen de problemen. We moesten op eer verklaren wat we invoerden en aan welke waarde, en daar moesten we taks op betalen. Uitleggen dat het afgedankte laptops waren die 0 euro waard waren, hielp niet. Bellen met het thuisfront en de brief van Christiane haalden ook niets uit … Oke dan zijn de laptops maar elk 25 dollar waard. Als het formulier is ingevuld, is die mevrouw met iemand anders bezig. Na verschillende minuten koekeloeren, neemt een man het over. Opnieuw dezelfde vragen. Hij wil een laptop zien en nog voor deze open is, zegt hij “dat zijn nieuwe” en wij “nee dat zijn oude”. Eens uit de zeer uitgebreide verpakking, blijkt duidelijk dat het gaat om oude laptops. Hij zegt “ok” en we moeten niets betalen. Wij “ok” en weg waren wij.
Buiten aan de luchthaven, vinden we snel een taxi, die ons naar de hostel brengt en ook nog eens naar het busstation, waar we de bus voor ’s anderendaags reserveren. Dat was ook even spannend want eerst was er geen bus meer, dan alleen een bus om 6 uur en uiteindelijk toch nog 2 plaatsen vrij op de bus van 7u30. We willen ook nog langs de shoprite (plaatselijke supermarkt) maar die blijkt dicht te zijn wegens een feestdag. Gelukkig is iets verder de Spar open, waar we ontbijt en lunch kopen, en vlak ernaast kopen we ook belkrediet en wisselen we euro’s voor kwachas. Terug in het hostel eten en drinken we iets, en gaan we vermoeid van de lange reis vroeg slapen.
’s Anderendaags is het al vroeg dag (5u30 wekker). De taxi chauffeur die ons de vorige dag naar de Spar bracht, staat stipt op het appel. We zijn dan ook op tijd (7u) aan de bushalte, voor de bus die vertrekt om 7u30. Alhoewel, om 7u10 begint de chauffeur al te claxonneren en moet iedereen de bus in! 5 minuten later is de bus weg, een kwartier voor voorzien vertrek! En wij denken dat ze in Afrika altijd te laat zijn …
De busrit verloopt vlot. De chauffeur rijdt verantwoord en loodst ons door verschillen dorpen op weg naar Livingstone. Het valt op dat er altijd en overal mensen langs de grote baan lopen, ook al is er geen gebouw te bespeuren … En afval ligt er overal langs de kant van de weg. En af en toe zie je een rookpluim van het gedroogde gras dat in brand staat. Maar niemand die zich daar iets van aan trekt :) De zwartegeblakerde stukken gras zijn dan ook niet weg te denken uit het landschap.
Iets na half 2 komen we aan in Livingstone. Nog voor we uit de bus stappen, roepen ze al naar ons voor taxi! Neenee, geen taxi nodig, wij gaan te voet naar Jollyboys! De bagage zit nog in de bus, oef, en wij vertrekken gepakt en gezakt richting Jollyboys. We installeren ons en leggen onze activiteiten vast voor de komende dagen. Morgen staan de Victoria Watervallen op het programma, met een ontbijt op Victoria Island, van waaruit je het beste zicht hebt op de watervallen!

• 05 Juli 2011 - 19:46

Jp En C:

hoi ann en pj, we kijken uit naar de volgende foto's , verslag en belletje x

• 05 Juli 2011 - 20:51

Berke En Niesje:

eindelijk is het dan toch zo ver ...
    geniet van die mooie tijd daar xxxxx

• 05 Juli 2011 - 21:32

Lieve En Arnold:

Geniet van jullie vakantie !!
    We reizen een stukje met jullie mee
    via jullie verhalen....
    XXX

• 05 Juli 2011 - 21:43

Christiane & Eddy:

Genieten, genieten, genieten, ...
    en al de rest laten jullie maar achter je !
    Zo heerlijk om ook onze reis terug te beleven door jullie blog !
    Veel leuke momenten !

• 05 Juli 2011 - 22:00

Arnold-5:

Eerste verslag gelezen interessant!! ook de foto's (mooie grote )
    wij wensen jullie een voorspoedige,
    en leerzame reis toe.
    Tilla en Arnold.

• 07 Juli 2011 - 06:47

Dirk & Sol:

Hey Ann en PJ
    Zo te zien gaat het een onvergetelijke vakantie worden, geniet ervan, we blijven benieuwd naar de straffe verhalen!!!

• 08 Juli 2011 - 12:22

Tara:

Leuke foto's!! Ik ben benieuwd naar de Victoria Watervallen! Geniet er nog van met jullie twee! x

• 08 Juli 2011 - 16:35

Moeke En Petere:

Jullie beleven een mooie en spannende vakantie!
    Nog veel reisplezier

• 09 Juli 2011 - 10:00

Mathijs & Hanne:

Leuk verslagje! :) tot binnen een paar dagen! :) we kijken ernaar uit!
    Groetjes!