23-26 juli - Reisverslag uit Paje, Tanzania van pieterjanenann - WaarBenJij.nu 23-26 juli - Reisverslag uit Paje, Tanzania van pieterjanenann - WaarBenJij.nu

23-26 juli

Door: Ann & Pieter Jan

26 Juli 2011 | Tanzania, Paje

Karibu! Jambo! Hakuna Matata! (welkom, hallo hoe is het met u, geen zorgen) Deze woorden hebben we de afgelopen dagen al veel gehoord. Maar ook ‘dollar’, ‘money’, ‘cookie’, ‘henna?’, ‘kanga?’ (de gekleurde doeken die de vrouwen hier dragen als kledij, draagdoek, hoofddoek, …) Met andere woorden, iedereen zegt ons vriendelijk dag, maar velen doen dit enkel om daarna geld aan ons te verdienen :) Onze zaterdag begint met een verkenningstocht door Stone Town, het oude stadsgedeelte van Zanzibar. Er zijn ook twee oude paleizen terug te vinden van de vroegere sultans, maar het is jammer dat alle historische gebouwen hier zo slecht onderhouden zijn en een beetje bouwvallig uitzien. We passeren ook langs de voormalige slavenmarkt. Hier werden de Afrikaanse slaven verkocht aan de Europeanen en dit tot het einde van de 19de eeuw. We kunnen twee ondergrondse cellen zien waar resp. 50 mannen en 75 vrouwen en kinderen gedurende enkele dagen moeten liggen (gestapeld op elkaar) met slechts twee kleine en smalle openingen als licht/lucht. Op de plaats van de markt staat nu een Anglicaanse kerk, en Ann waagt zich aan een stukje orgel (al zorgde 1,5 maand zonder piano spelen voor een complete black-out).
Op zondag doen we een spice tour, want Zanzibar is bekend als specerijeneiland. Met twee minibusjes met onder andere een groep Zuid-Afrikanen (ook bestolen in Jambo Inn!), trekken we naar enkele van de vele specerijen boerderijen. Wat we zien groeien in struiken of aan bomen: zwarte peper, chili peper, kruidnagel, muskaatnoot, munt, limoengras, kaneel, vanille, cacao, kurkuma, koffiebonen, … en ook verschillende fruitsoorten: lychees, ananas, bananen, mandarijnen, kokosnoten, pompelmoes, appelsienen, steranijs, … (van de rijpe fruitsoorten mogen we zelfs proeven!). Een leuke ervaring die we afsluiten met een heerlijke lunch en een uurtje uitrusten op het strand van de Westkust van Zanzibar. Terug in Stone Town, bezoeken we het palace museum, waar we enkele kamers van de vroegere sultan kunnen bezichtigen. ’s Avonds kuieren we langs de ‘dijk’, waar elke avond verschillende kraampjes met eten zijn te vinden (bbq, soort pizza’s, suikerriet-lemoen-gember-drankjes, kebab, …). Wat een heerlijke afsluiter van deel 1 van onze Zanzibar-vakantie.
Deel 2 start ’s maandags, wanneer we naar Paje gaan, aan de Oostkust van Zanzibar. Het verblijf ziet er super idyllisch uit: huisjes op het strand, met palmbomen, houten strandbedjes, hangmatten, … En de zon en zee zijn zalig! Maar ondanks het goede insmeren, blijken we ’s avonds toch wat rood uit te slaan :) Er is hier ook een restaurantje, en het eten is er super lekker. En wat wil je meer, eten met zicht op zee en in het zonneke (’s middags dan toch, want om 19u is het donker)?
Vandaag is het dinsdag, onze laatste dag voor ons vertrek morgen. We starten de dag goed met een frisse duik gewapend met zwemvliezen en snorkels. We zien zowaar de hele film van Finding Nemo passeren onder onze voeten :) En dan rusten we terug verder op het strand, lekker niksen en mijmeren over onze heerlijke vakantie van de afgelopen 3,5 week … Tot snel!

*** The end ***

• 27 Juli 2011 - 11:11

Tilla&Arnold:

Met plezier gelezen!
    Hartelijke groeten uit het eerder regenachtig,en koud vaderland.
    tot binnenkort.